Orice manager e constient de
faptul ca intr-o firma e nevoie continua de instruire pentru ca angajatii sa
faca fata noilor provocari ce apar ca urmare a schimbarilor tehnologice sau a
schimbarii mentalitatii si cerintelor clientilor. Pregatirea si perfectionarea
personalului se face prin intermediul unor cursuri de instruire care se
finalizeaza cu o diploma cu recunoastere interna, care nu are o insemnatate
deosebita pentru institutiile statului dar care uneori este foarte apreciata de
firmele private sau a unor cursuri de formarea profesionala a adultilor care
sunt autorizate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si
Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Potrivit legii, formarea profesionala
a adultilor se organizeaza prin programe de iniţiere, calificare, recalificare,
perfectionare, specializare, definite astfel:
a) initierea - reprezinta
dobandirea uneia sau mai multor competente specifice unei calificari conform
standardului ocupational sau de pregatire profesionala;
b) calificarea, respectiv
recalificarea - reprezinta pregatirea profesionala care conduce la dobandirea
unui ansamblu de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare
activitati specifice uneia sau mai multor ocupatii;
c) perfectionarea, respectiv
specializarea - reprezinta pregatirea profesionala care conduce la dezvoltarea sau
completarea cunostintelor, deprinderilor sau competentelor profesionale ale
unei persoane care deţine deja o calificare, respectiv dezvoltarea competentelor
în cadrul aceleiasi calificari, dobandirea de competente noi în aceeasi arie ocupationala
sau într-o arie ocupationala noua, dobandirea de competente fundamentale/cheie
sau competente tehnice noi, specifice mai multor ocupatii.
Codul muncii are o sectiune
intreaga dedicata formarii profesionale (Titlul VI). Potrivit Art. 189 formarea
profesionala a salariatilor se poate realiza prin urmatoarele forme:
a) participarea la
cursuri organizate de catre angajator sau de catre furnizorii de servicii de
formare profesionala din tara sau din strainatate;
b) stagii de adaptare
profesionala la cerintele postului si ale locului de munca;
c) stagii de practica
si specializare în tara si în strainatate;
d) ucenicie organizata
la locul de munca;
e) formare
individualizata;
f) alte forme de
pregatire convenite între angajator si salariat.
Mai mult decat atat, noul
cod al muncii precizeaza ca angajatorii au obligatia de a organiza periodic
astfel de cursuri.
Asa ca, managerii trebuie sa
aiba in permanenta in vedere activitatea de instruire a angajatilor.
Activitatea de instruire trebuie sa fie practic una continua, dar bineinteles
asta nu inseamna ca in fiecare firma, in fiecare zi trebuie sa se organizeze
cursuri. Formele instruirii continue pot fi diferite ca:
- instruirea la locul de
munca, care are ca scop integrarea noului angajat, consolidarea si dezvoltarea
cunostintelor;
- participarea la diverse
reuniuni/conferinte profesionale;
- autoinstruirea (implicarea
constienta si de sine statatoare a angajatilor pentru acumularea noilor cunostinte);
- forme organizate de
instruire continua la nivel national si international.
Instruirea angajatilor,
componenta a activitatii de management a resurselor umane, este o
activitate complexa si foarte solicitanta, dar cei care doresc ca firma lor sa
aiba succes trebuie sa acorde o atentie deosebita acestei activitati.
Pentru mai multe detalii va
asteptam pe portalul e-manageri.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu